förskola eller dagmamma...

de grubblar jag mkt på.

jag vet inte vad jag vill ha till sigge.

Dagis känns som att de är mera koll på vad som händer där. Dagmamma är ju i ens familjs hem, och de uppmärksammas inte lika mkt att de händer t ex olyckor, sexuella övergrepp osv.. Dessutom ska ju denna dagmamma hinna med att ta hand om alla hennes dagbarn samtidigt som hon ska laga mat åt dom, byta blöjor, leka me dom, hinner hon verkligen de?

Men hos dagmamma känner jag lite mer för på nåt sätt. Dels för att de betydligt mindre grupper, och att dom är ute mera och byter miljö mera. På dagis, ja där är du antingen ute på gården eller inne. Du är mer eller mindre på samma plats flera timmar om dagen. Dagmammorna flyttar sig mera under dagens gång.

Satt och kollade lite nyss på uppsala kommuns hemsida om dagis och dagmammor. I Björklinge då där Sigge kommer få gå, finns de vad jag såg 3 dagis och 5 dagmammor.
Varpå ena dagiset så på småbarns avdelningen var dom 14 barn mellan 1-2 år och när dom är 3-4 år så fanns de två såna avdelningar varpå den ena va dom 21 barn och andra 20 barn... de tyckte jag lät mkt. Speciellt när dom är 1-2 år.
De kanske är normalt, jag vet inte då ja inte har så stor kolla på dagis. Och nu vet ja inte hur stora grupperna är inom dagmamma, men de är betydligt mkt mindre iaf, så långt är jag me...

Detta är klurigt, men när sigge blir 3 månader tänker jag ställa han i kö till nåt av dom!

Vad tycker ni?

Dagis? Eller Dagmamma?
Vad har ni som redan har barn för erfarenhet utav nåt av dessa två?

Avtryck
Postat av: Nadia

Svårt det där.. Speciellt när det gäller ens eget barn. Men om jag går efter mina tidigare erfarenheter så gick jag skälv som mindre först hos dagmamma, sen dagis. Dagis var ju kul visst, men jag kände mer gemenskap med barnen hos dagmamman och dagmamman själv. Trots att jag var så liten så minns jag tiden hos barnmamman bäst! Allt vart så mer nära på något sätt och när man är så liten så betyder trygghet och närhet så mycket, vilket man oftast får av dagmamman eftersom hon även har den tiden. På samma sätt skapar man inte samma trygghet med sin dagisfröken, i alla fall inte lika snabbt, eftersom att det då plötsligt är 20 andra barn som kräver minst lika mkt. Men som sagt, gå efter vad du själv känner, vad du tror Sigge behöver och vad so

Är viktigt för er :)

2011-11-25 @ 18:07:42
URL: http://nadiaskriver.blogg.se/
Postat av: Bella

Jag har själv gått hos dagmamma medans min lillebror gick på dagis, jag personligen tycker att dagmamma är bättre, vi var absolut max 5 dagbarn:)

2011-11-25 @ 19:50:57
URL: http://gssideoftheworld.weebly.com/
Postat av: sophie, 2barns mamma i mars.

Nowalies förskola är bra tycker jag, dom har delat upp barnen i 2grupper på hennes avdelning (stora barnen & små barnen), så de är runt 10 i varje. Deras inriktning är språk och natur vilket betyder att de är ute väldigt mycket (finns även en avdelning som är ute nästan hela dagarna oavsett väder). De går ut på utflykter varje torsdag och annars så har de en jätte stor gård med roliga saker på, samt lite skog.. Ibland "byter" de gård me de andra avdelningarna så de blir lite nytt i vardagen :)

2011-11-25 @ 21:51:33
URL: http://sophiehs.blogg.se/
Postat av: En tonårsmammas dagbok!

Oj det var väldigt många barn för att vara en förskola med 1-2 åringar. Jag håller med om att detta är jätte svårt!

Jag ställde precis denna fråga i min blogg. Jag funderar väldigt mycket på detta så om du har kommit på något så säg gärna till!



Jag tänker att barnen för mer uppmärksamhet hos dagmamma och att dom har mer koll men när jag läste vad du skrev så kan det ju lika gärna vara tvärt om.

Hoppas att det löser sig bra för er =)

2012-02-02 @ 20:18:15
URL: http://gabbimk.blogspot.com/

vill du nåt, skriv här!:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0