de här me samer...

är de inte lite faschanierade?

Satt och kollade på nåt program om någon som ville veta mer om sin bakrund, hon va same och ville veta hur hennes förfäder växte upp som samer.

Rätt intressant, tänk er själva. Vi bor i samma land, men uppe i norr så bor de mest samer som är "svenskar" men skillnaden mellan "dom" och "oss" är att dom talar ett annat språk, lever på ett helt annat sätt än vi.

men endå är dom "svenskar"...ja tycker de är ap häftigt iaf.

Herregud, i dolumentären fick man se när dom va på rengärde och uppe i fjället.. gud så vackert.

Jag fullkomligt älskar Norrlands vinter, mkt snö, kyla...de är bara så mysigt. Men ja skulle nog inte kunna bo så året om.

Jag har vänner och bekanta uppe i Kiruna, varav dom är samer en lever inte som en same, nu va de sjukt längesen ja va där uppe men tro mig, varje vinter är ja såå avis på dom!

De finns inget bättre än MYCKE snö, och där uppe har dom jämt de. Dom har alltid en riktig vinter. Fatta va kul ja skulle ha de att få bo där uppe vinter tid...Jag skulle storm trivas.

All lek i snön, alla renar, skoter åkning osvv... de är bara så....bra skit!

De är som ja brukar säga till min vän i Kiruna, vi är verkligen födda i fel städer. Hon- älskar sol, värme och allt som hör till fint väder. Medans jag älskar kyla och snö!

Så vi skulle ha bytt städer me varann :p

Och appropå väder.... inte faaan blire de nå åska  och regn idag. SMHI har försökt gjort de igen! Lura mig alltså, men jag gick inte på de.

Jävla smhi.

Nu ska ja vila skallen lite innan ja börjar små plocka och fixa lite i barnrummet. Fy faan va fint de blev me tapeten uppe måste ja säga.
Ojoj.

Avtryck

vill du nåt, skriv här!:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0