"Mitt barn vill inte sova"

Hittade en länk genom familje liv om barns sömn.

Som då heter "Mitt barn vill inte sova". På netdoktor.se.

Så här står de lite om barn som vaknar varannan timme om natten(vilket sigge gör rätt ofta) :

Om ditt barn är nyfött finns det inget att göra. Det nyfödda barnet har ofta behov av att äta med 2-3 timmars intervall. Normalt sover spädbarnet längre och längre och efter 5 månaders ålder finns det ingen anledning att mata det på natten längre, även om många barn föredrar nattamning.

Om du gärna vill vänja ditt spädbarn (efter 5 månaders ålder) vid att sova hela natten - vänj det vid att det är tråkigt på natten! Låt bli att tända ljuset och undvik att leka och prata med det. Om ditt barn är vått och du ska byta på det, byt fort och försök att inte aktivera det mer än nödvändigt. Om barnet är törstigt, erbjud det vatten. Det är bra att snabbt vänja barnet vid att det inte behöver mat i munnen för att somna och att man inte äter på natten. Det kan låta lite strängt; men du gör det bara för att vänja barnet vid att MAN SOVER PÅ NATTEN. Du ska naturligtvis inte göra det om du inte tror att du kan genomföra det.

Nu måste jag bortse att Sigge inte är 5 månader än egentligen, utan bara 4 1/2 månad.
Men vad då inte mata barnet på natten? Ni som har barn över 5 månader, matar inte ni dom?
Jag byter blöja när Sigge vaknar på natten och vill ha mat. Gör jag inte de så får jag dåligt samvete över att han ska behöva ligga där i sin blöta blöja...nej tack!
Däremot så hinner han vakna till under den blöj processen, då han skriker för att han är hungrig. Och eftersom han brukar bli trött av att äta så byter jag hellre blöjan innan maten. Rätt eller fel av mig?

Och sen står det så här om man vill vänja barnet att sova en hel natt:

Om barnet är 4-6 månader gammalt tar det antagligen inte mer än 3-4 nätter. Om barnet är över 6 månader kan det ta 1-2 veckor. Det är bra att vara förberedd på det, så att du inte ger upp efter en natt. Du ska också ha planerat det med din partner så att ni är överens och stödjer varandra. Ni ska ha beslutat er för hur ni ska genomföra det och hur ni fördelar nätterna mellan er. Det är klokt att gå och lägga sig samtidigt som barnet så att ni kan vara utvilade efter nattens strapatser. Bestäm också från början när morgonen ska börja igen.

När barnet vaknar är det bra att börja med att göra minsta möjliga, att stryka barnet över huvud och rygg och stoppa om det. Om det använder en napp, ge det nappen. Det hjälper kanske i en timme och så vaknar barnet igen. Försök om igen. Om barnet inte kommer till ro, byt på det. Tänd inte ljuset eller underhåll barnet. Kanske kan barnet sova en timme till. Börja hela tiden med det minsta möjliga. Om det inte fungerar kan du erbjuda barnet lite vatten att dricka. Vattnet har två funktioner. Det ger barnet en signal om att man inte äter på natten, men att man gärna får vatten om man är törstig.

Den andra funktionen är att den vuxne kan vara säker på att barnet i alla fall inte är törstigt. Om det vaknar igen och det inte hjälper att stryka det över ryggen eller stoppa om det kan det vara en bra idé att ha barnvagnen förberedd bredvid sängen. Lägg över barnet i barnvagnen och kör lite fram och tillbaka. Men kom ihåg att natten ska vara tråkig för barnet!!!

Detta gjorde mig inte mkt klokare... kanske man ska pröva vatten?! Nån av er som testat de?


nu vet ju jag att de är inte så vanligt eller vad man ska säga att en 4-6 månaders sover hela nätterna. Men kanske är värt att testa.

Funderar på att prata me min barnmorska om de här på torsdag. Men... som alla vet så säger ju ALLA barnmorskor olika.

Så därför frågar jag er om ni vet hur jag ska få han att sova mer om nätterna äv vad han gör?! Då han knappt sover på dagarna så borde han vara trött!

Nån?



Avtryck
Postat av: Nadia

Men gud.. Detta har jag aldrig hört. Uppdatera gärna om vad dom sa på BVC på torsdag :)

2012-03-20 @ 21:29:12
URL: http://nadiaskriver.blogg.se/
Postat av: Emelie jonsson

Novis får välling på natten oftast, men byter däremot aldrig om hon inte bajsat.

2012-03-20 @ 22:57:09
Postat av: Emelie

Vill gärna höra vad bvc säger. Livia sover ju oftast hela nätterna. Och det har hon ju gjort sen hon kom.

2012-03-20 @ 23:18:56
URL: http://emelieochivia.blogg.se/
Postat av: Viktoria

Han är så liten! Våran tjej slutade äta på nätterna när hon var 1½år och började då sova hela nätter. Helt ok enligt BVC! Alla barn är olika och man måste känna av själv vad som passar bäst.

2012-03-21 @ 06:41:34
Postat av: maria

benjamin är 6månader o han får fortfarande en flaska på natten om han vaknar o gnäller...

vatten? tvivlar på att han skulle nöja sig med det.

2012-03-22 @ 09:58:53
URL: http://benjiboy.blogg.se/

vill du nåt, skriv här!:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0